Jaké jsou české superpotraviny

S Veronikou Hanzlíkovou jste nás mohli vidět na festivalu  Miluj svůj život, kde byly české superpotraviny naším tématem povídání.

 

 

Veronika Hanzlíková je výživová poradkyně, která vystudovala potravinářskou  technologie na VŠCHT, v roce 2009 si udělala rekvalifikaci na výživového poradce akreditované MŠMT a je autorkou projektu "Vědomá a laskavá výživa".

 

Povídání jsme uvedly mottem, že je důležité si každý den dopřát to nejlepší, co je k dispozici a dát i na intuici a vnitřní pocit.  

 

Veroniky jsem se ptala:

 

Které superpotraviny najdeme tady v ČR, které se zde dají vypěstovat a můžeme si je dopřát snadno?

 

Superpotravin může být nekonečně mnoho - protože každá potravina v základní podobě má svoje zdravé a prospěšné látky. Určitě se ale můžeme shodnout na potravinách, které jsme schopni vypěstovat doma, na zahrádce nebo si je koupit od farmáře.

 

Ze zeleniny se určitě shodneme na brokolici, česneku, cibuli, červené řepě a třeba i dýních nebo rajčatech.

Ze živočišných produktů já mezi superpotraviny osobně řadím máslo, sádlo a třeba i med.

Z ovoce borůvky, maliny a rybíz. Z ostatních potravin třeba řeřichu, ořechy, lněné semínko a olej, šípky, houby a ocet.

 

Kdybychom si o všech superpotravinách měli povídat, byli bychom tu celý víkend, proto teď nebudu vysvětlovat, proč které potraviny považuji za superpotraviny.

 

 

Proč bychom měli jíst sezónně? Respektive povíš nám k tomu i to, které potraviny a kdy jíst?

 

Sezónně jíst se nám vyplatí finančně i zdravotně. Prostě jíst to, co tu roste v tu danou dobu je naprosto ideální. Naše těla jsou od dětství a od našich rodičů, prarodičů, praprapra zvyklí na sezónní stravu, tak proč si kupovat jahody v lednu z druhé strany zeměkoule?

 

Já tvrdím, že samozřejmě můžeme jíst potraviny z Itálie nebo nám zeměpisně relativně blízkých zemích. Není to o tom si nekoupit jahody třeba na oslavu narozenin v únoru, ale nejíst takové potraviny jako hlavní součást našeho jídelníčku.

 

Třeba brokolici doporučuji jíst klidně na jaře, protože z mého pohledu je to skutečná superpotravina a současně nám přináší tu zelenou barvu. Pokud ale něco skutečně patří mezi jarní superpotraviny, klidně ještě i na konci zimy je řeřicha. Tu si můžete snadno vypěstovat doma.

 

Měli bychom vyhledávat zkrátka superpotraviny nebo jíst co nejvíc potravin pocházejících ze střední Evropy?

 

Ano, přesně tak, ale jak už jsem říkala, nedělat si z toho dogma. Měli bychom vědět a znát, jak je fajn přes zimu jíst naši kořenovou zeleninu (petržel, celer, mrkev) a z nich připravovat jídla, připojit k tomu červenou řepu (ta je velmi uznávanou superpotravinou) a dýně. Prostě vše, co tu roste. Máme tu ale i otázku na POLSKO a kvalitu potravin. Polsko je přece taky střední Evropa……, ale je otázka, co čeští dovozci z Polska přijmou a do jakého světla se pak  tyto potraviny dostávají.

 

Podle mě kvalita má zásadní vliv. Samozřejmě od témat bezpečnostních - jako nejíst nahnilé nebo plesnivé potraviny, až po kvalitu “uměle” dodanou v podobě éček. Nezapomeňme, že potravinářský průmysl původně se snažil zachovat právě tu nejlepší kvalitu a bezpečnost pro lidi, až postupně se z toho stal byznys a dnes jsou stovky éček a u velké části z nich ani nevíme, co z dlouhodobého hlediska můžou dělat. Ale nezapomeňme, že mezi éčka se řadí i látky z přírody, nejen z chemických laboratoří.

 

Ale vrátím se k otázce - nejlepší je kupovat si základní potraviny, mezi které rozhodně patří zelenina a ovoce a z nich si připravovat jídlo. Často je to to nejlepší pro nás, přírodu i naše peněženky.

 

Možná mnozí řeší různé zažívací obtíže. Ty jsi živoucím příkladem toho, že i z vážné nemoci se dá správným stravováním dostat do klidového stavu. Máš tedy osobní zkušenost. Jak tedy jídlem zlepšit svoje zažívání?

 

Tady ráda říkám, že si myslím, že strava dělá “jen” 30 % uzdravení. Ale i 30 % je dost a je fajn na to myslet. A jak zlepšit jídlem svoje stravování - nepřehánět to s množstvím zkonzumovaného pečiva, snížit množství cukru v jídelníčku, jíst ovoce a zeleninu a pravě ty zmiňované základní potraviny jako je maso, vajíčka, obiloviny a ovoce a zelenina.

 

A tady je slibovaný záznam z přednášky na téma superpotraviny.

 

Zajímají vás zmiňované webináře na téma superpotraviny? Chcete o nich být informováni mezi prvními? Tady se můžete přihlásit a my vám dáme vědět, kdy budou jednotlivá témata o superpotravinách.

 

Chtěla bych závěrem zmínit, že Veronika výhledově plánuje vydat knihu s názvem 21 českých superpotravin. Projekt bude prezentovat na hithit.cz, kde si tu svou tištěnou knihu můžete objednat a projekt tím podpořit.

 

Zároveň bych chtěla nalákat i vás pražské na možnost bedýnkování s Českou selkou, je však důležité si uvědomit, jestli jste nebo nejste krevní krevní skupina naladěná na bedýnkování? Připravila jsem pro vás několik otázek, které vám pomohou si uvědomit, zda tento systém je pro vás nebo není.

 

Mně osobně přirostlo k srdci z několika důvodů.

 

  • v první řadě oceňuji kvalitu bez použití chemie,

  • mám ráda komfort nakupování, že si jen převezmu tašku a vím, že ze surovin o víkendu uvařím.

  • za třetí je bedýnka příjemným překvapením, protože dopředu tak přesně nevím, co v ní  bude. Když je sezóna jahod, jsou tam jahody, když okurek a rajčat, jsou tam.

Organizování bedýnkování jsem se vlastně ujala tak trochu z osobního důvodu - mám tu zeleninu jednoduše ráda a vyhovuje mi každotýdenní dodání tašky.

 Jak poznáte, že bedýnkování je či není to pravé pro vás?

 

 

Odpovězte si na otázky.

  • Jak se stavíte k zelenině, na které jsou zbytky hlíny?

  • Chcete znát farmáře, kteří pěstují, co jíte? Chcete je mít možnost poznat osobně nebo prostřednictvím článků, fotek, videí? Je to pro vás důležité?

  • Co když najdete v tašce mimo dobrot také brouka? Je to problém?

  • Jste zvyklá/ý jíst ze zeleniny rajčata a papriky a na nějaké novinky typu vodnice, tuřín, ředkve nebo mangold si zvykat nechcete?

  • Za cenu bedýnky si představujete minimálně dvacet kilo "pořádné hmoty" a nějaké to lupení necháte spíš králíkům?

 

Co se týče bonusu spojeného s bedýnkováním je fakt, že máte možnost hospodaření místních farmářů vidět, navštívit je a přesvědčit se, v jakém prostředí se zelenina rodí, popovídat si s pěstiteli a načerpat energii krásného prostředí.

 

 

 Napište dole do komentářů, zda je pro vás pojem superpotraviny nový nebo ne. Díky.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 24, 2018

Please reload

E-MAIL: info@ceskaselka.cz

TELEFON: +420 603887154

Použití cookies

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now